torsdag 10 september 2009

Gone balls, gone







De obligatoriska Nino och Thea bilderna...
Stackars hund

Igår tog jag och Johan det avgörande beslutet med att kastrera Nino. Vi satt och kollade på och helt plötsligt lyfter Nino på benet och kissar mot en högtalare. Vi har märkt den senaste tiden att han är väldigt "skällig" mot andra hundar och härom dagen höll han på att rycka armen av mig vid flera tillfällen. Ville kommer även han att kastreras, men vid tidig ålder då det brukar ges bäst effekt då. Det där med att gå och kissa på varje löv i skogen börjar faktiskt bli ganska tråkigt och om han kan sluta med det, bara en aning, så kommer han nog kunna ha mer tid åt lekande och träning.

Ang. träning så får man ju smått prestationsångest när man läser Monicas blogg. Hahaha.. Ville kan sitt och ligg, men han blir aaaalldeles galen när man tar fram en klicker och godis så han har svårt att koncentrera sig. Vi ska ta tag i detta på riktigt. Vi har inga direkta mål med träningen, jag menar han behöver inte kunna alla dessa konster, trots att det är väldigt kul, men att träna med sin hund är väldigt givande, både för mig och knotten.
Har ni några kommentarer angående kastrering?!
Nej, han ska inte användas till avel då det inte är ett rätt på honom rent rasstandard,
dock tycker jag att han är extremt stilig och ståtlig.

1 kommentar:

Monica sa...

Min kommentar ang kastrering är att det är helt rätt att kastrera en hane som inte ska gå till avel. Du får en hane som är lugn och kelig och mysig. Varför gå och stressa upp sig på tikar när man aldrig får till det? Helt mot naturlagen. Ni gör helt rätt som kastrerar era hanar!
Vilka underbara bilder du la på bloggen.
Träning ja, det är viktigt men precis som du säger behöver inte hunden kunna 100 konster. Träning ger samarbete och det är f-n så mycket roligare att ha en samarbetsvillig hund än en som bara lullar runt i sin egen värld. In på valpkursen i oktober vet jag. Bara några platser kvar så anmäl redan idag!